2019. jan 06.

Futás a friss hóban

írta: Gyerefutni
Futás a friss hóban


Váratlanul tegnap elkezdett havazni és be kell vallani erre nem voltam felkészülve. Hiába nem vagyunk felkészülve rá, ha váratlanul is esik le a hó, még az sem lehet akadálya annak, hogy végrehajtsuk az előírt edzést. Persze néhány dolgot át kell azért értékelni ilyenkor, mielőtt elindulnánk. De hogy milyen veszélyek és kihívások várnak ránk ilyenkor erre próbálom meg felhívni a figyelmet, mivel ha nem elég óvatos az ember, akkor könnyen sérülés lehet belőle. 

Mi legyen ha esik a hó? 


A hóesés miatt edzést nem hagyunk ki, ez minden futó számára természetes, hiszen az edzéstervet végre kell hajtani. Indulás előtt azonban én minden alkalommal megnézem az időjárási körülményeket és aszerint mérlegelem, hogy milyen megoldást válasszak. 

Jelen esetben a hóesés okozott egy kis aggodalmat, ezért mielőtt nekivágtam volna kimentem ellapátolni a havat. Mondhatnám azt, hogy bemelegítésnek jó volt, de ennél többről van szó. Közben letesztelem a hó mennyiségét, minőségét, illetve út és látási viszonyokat. 

Miért jó hóban futni? 




Mivel azt tapasztaltam, hogy az éjszaka folyamán 5-7 cm friss hó esett és reggel 0 fok körül volt a hőmérséklet, ezért a hó állaga tapadós lett. Ez jó hír, mert ebből adódóan nem várható, hogy csúszós az út, ezért úgy döntöttem elindulok. A döntésben az is szerepet játszott, hogy könnyű 10 km volt az edzéstervemben. 

A talpam alatt ropogó friss hó hangja, a mindent beborító fehér hó látványa extra endorfinokat szabadított fel bennem és még a szokásosnál is felfrissültebb lettem a végére. 

Milyen veszélyei vannak? 

Azért az ilyen tapadós, friss hóban futásnak is vannak veszélyei. Mégpedig az hogy nem látni mi van a hó alatt. Sajnos általában elmondható, hogy az utak nincsenek túl jó állapotban és bárhol lehet egy kisebb bukkanó, vagy gödör, amit elfed a hótakaró és ha épp rá, vagy bele lépünk, akkor könnyen bokasérülés lehet belőle. 

Annak ellenére, hogy friss hóról van szó és a felső réteg jól tapad, a hó alatt lehetnek lefagyások, amikre rálépve megcsúszhat az ember. Ebből esés, vagy nagyon gyakran belsőcomb, fenék, derék húzódás lehet. Ennek negatív tünetei nem biztos, hogy azonnal jelentkeznek, hanem lehet, hogy csak másnap. Sajnos emiatt könnyen lehet, hogy kényszerpihenő lesz belőle, ezért csak óvatosan, megfontoltan szabad haladni. 

Ebből kifolyólag én biztos nem indultam volna el szabadban, ha nem könnyű futásom lett volna a terv szerint. Ha valamilyen technikai futóedzés (gyorsító, erősítő) esett volna erre a napra, akkor inkább futópadon végeztem volna el. 

Ciki-e a futópad? 


Mostanában több olyan megnyilvánulással találkoztam főleg haladó, képzett futók részéről különböző futócsoportokban, ami alapján egy kezdő futó azt érezheti, hogy ciki futópadra állni. Több év futómúlttal a hátam mögött és hallgatva nagyon komoly referenciával rendelkező futóedzőkre is bátran kimerem jelenteni, hogy a futópad egyáltalán nem ciki. 
Sokkal inkább ciki szeles havas-esős időben keménykedni, aztán meg két hétig nyomni az ágyat lázasan. Ugyanilyen ciki havas, jeges úton csúszni-mászni és emiatt kialakult húzódások, esés miatti zúzódások következtében kihagyni edzéseket. Azért tartom ezeket cikinek, mert ha az ego helyett a ráció kerekedik felül, akkor nem lett volna betegség, sérülés. 

Futópadon futni ugyanolyan értékű lehet az edzésmunka, mint szabadban. Ráadásul technikai edzéseket sokkal pontosabban lehet végrehajtani, anélkül, hogy az előbb említett sérülések veszélyei leselkednének ránk. 

Persze lehet az is, hogy elsőre úgy tűnik, hogy menni fog, de menet közben derül ki, hogy jobban csúszik, mint elsőre látszott. Jártam már én is így, nem is egyszer. Nyilván érzi az ember, hogy akkor ez nem lesz egy teljes értékű edzés. Hiába van mondjuk résztávos edzés előírva, ha a bemelegítő futás során is csúszkálunk, akkor a gyorsító szakaszoknál is ki fog csúszni a talaj a lábunk alól. Kár kockáztatni. Én ilyenkor nem kockáztatok, jöhet a B terv. A legvalószínűbb döntés, hogy még a bemelegítő futás elején abbahagyom az edzést és lemegyek az edzőterembe. Ha erre nincs lehetőség, akkor egy óvatos kocogás lesz belőle, de semmiképp nem kockáztatok sérülést. 

Tehát véleményem szerint azért, mert esik a hó, mindenképp el kell végezni az aznapra előírt edzést, de hogy szabadban, vagy futópadon, azt mindig alapos mérlegelés után kell eldönteni.














Szólj hozzá