2018. dec 17.

Kell-e télen futni?

írta: Gyerefutni
Kell-e télen futni?



Aktuális téma ez, szinte minden futással foglalkozó oldalon írnak erről mostanság: 

Télen futni! 


Ahány írás, annyi oldalról közelítik meg a témát és írják le, hogy mit, hogyan és miért érdemes. Úgy döntöttem, hogy én is összeszedem a gondolataimat és megpróbálom egy olyan oldalról megközelíteni, ami még nincs annyira kivesézve. 

Miért futunk télen? 


A téli időszak az élőlények, köztük az emberek világában egy lelassult életciklus, ami jellemzően kevés mozgással, sok tápanyag felvételével jár együtt. Azonban a hobbi futó ezen a területen is rendkívüli élőlény! Általában az emberek ilyenkor annak szentelik az idejüket, hogy kipihenjék a fáradalmaikat, de nekünk, hobbi futók számára ilyenkor egy nagyon fontos időszak kezdődik, ami miatt nem dőlhetünk hátra. A tél kezdete egyben az alapozási időszak kezdete is a futóknál, ami pedig döntően befolyásolja a következő versenyszezon-béli formánkat. 

Ilyenkor kell elkezdeni és felépíteni egy olyan alap állóképességet, amire később építkezve túl tudjuk szárnyalni az előző évi eredményeinket, vagy a következő évben is fenn tudjuk tartani a  csúcsformánkat.  

Ha kihagynánk ezt az időszakot, akkor az idén őszi teljesítményünk nagyon erősen visszaesne jövő tavaszra és ha csak akkor kezdenénk újra építeni a teljesítményünket, akkor szerencsés esetben is csak őszre érnénk el az előző évi formánkat, tehát fejlődés nem lenne belőle. Márpedig ha fejlődni szeretnénk, akkor minél többet át kell menteni az előző idényből. Ezt egy jól felépített alapozó edzésmunkával lehet megtenni. 

Ebben az időszakban az állóképesség megtartása, fejlesztése a fő cél, ezért jellemzően aerob edzésmunkát végzünk. Sok hosszú, unalmas lassú futást kell csinálni. 

Amikor elkezdtem futni tavasz volt és őszhöz közeledve többen azt tanácsolták, hogy tél a pihenésé, akkor le kell állni a futással és majd tavasszal újrakezdjük. Így is tettem és két hónapot kihagytam, de amikor tavasz elején újra kezdtem, akkor azt tapasztaltam, hogy visszaestem a kezdő szintemre és újra fel kellett építenem a teljesítményemet. Mire visszahoztam az előző évi formámat, addigra jött a nyári kánikula, ami szükségszerűen rontja az ember teljesítményét.

Nem mondom, hogy nincs szükség regenerációs időszakra a futásnál, mert természetesen munka és család mellett sportolva nem lehet az ember egész évben csúcsformában. Persze mindenki másképp működik és az életkörülményei is mást és mást diktálhatnak, de nekem az vált be a legjobban, ha nyáron, a legnagyobb kánikula idején tartok egy kis szünetet. Ez nem jelent  teljes leállást, hanem inkább csak azt, hogy két-három hétig csak laza regeneráló kocogásokat végzek, alacsony intenzitással és kilométerszámmal. Ettől nem esik vissza sokkal jobban a teljesítményem, mintha aktív időszakban lennék, viszont mentálisan nem gyötör meg a tudat, hogy hiába edzek keményen, a meleg miatt romlik a teljesítményem. 

Tehát visszatérve a téli futáshoz a véleményem és tapasztalatom szerint a téli futás, a télen elvégzett alapozó futás nagyon fontos egy futó számára, szó szerint megalapozza a felkészülését. 

Gyakran felmerülő kérdés, hogy mi van akkor ha valaki nem bírja a hideget? 


Semmi baj nincs akkor, ha valaki az átlagosnál is jóval fázósabb. A téli alapozás számomra nem egyenlő a hidegben futással és a megfázás, lebetegedés kockáztatásával. Ugyanolyan hatásos a felkészülés szempontjából az is, ha valaki a hideg elől bemenekül egy edzőterembe és rááll a futópadra. 
Sokan fintorognak, ha szóba kerül a futópad, de véleményem szerint teljes értékű edzésmunkát lehet végezni azzal is. Arra kell csak figyelni, hogy kb 1 fokos emelkedőre kell állítani a gépet, mert akkor lesz a valódi futáséhoz hasonló ellenállása. 

Másik sláger kérdés: hogyan kell öltözni a téli futáshoz? 


Ez az a téma, amivel kapcsolatban rengeteg írást találni. Sokan leírják, hogy mit kell, mit ajánlott felvenni ahhoz, hogy elkerüljük a megfázást és egyéb megbetegedést. Én ezt a kérdést inkább fordítva szoktam megközelíteni, úgy hogy mit ne vegyek fel futáshoz, azaz a túlöltözés veszélyére hívnám fel a figyelmet. 

Ha belegondolok, nem nagyon emlékszem olyan alkalomra, hogy alul öltöztem volna és egy edzés, vagy verseny alatt fáztam volna. Olyan viszont volt többször is, hogy túlságosan melegem lett és izzadtam, akár -10 fokban is. Az ember ösztönösen felöltözik ha hideg van, hogy ne fázzon. Ez azonban a futásnál, vagy bármely sport tevékenység közben viszont már sok lehet. Sokan azt mondják, hogy ha indulás előtt komfortosan érzed magad, akkor már túlöltöztél. Másik ilyen bölcselet, hogy egy réteggel kevesebbet kell felvenni futáshoz, mint egyébként. 

Én erre azt mondom, hogy szerintem teljesen egyénfüggő és mindenkinek saját maga kell kitapasztalnia, hogy hogyan kell felöltözni. Nem lehet erre egységes ajánlást adni, mert van aki izzadékonyabb, van aki fázósabb. Egyszóval ugyanaz az öltözet van akinek jó, van akinek sok, másnak meg kevés lesz. Minden esetben a környezeti adottságokhoz kell alkalmazkodni, nem elég csak a hőmérsékletet figyelni. Mást jelent pl. -2 fok, akkor amikor téli napsütésben futsz, meg akkor is ha csípős szél fúj havas esőt az arcodba.  

Egy alkalommal a január végi Yours Trully futásra indultam. Reggel ránéztem a hőmérőre és láttam, hogy minusz pár fok van kint, ezért ennek megfelelően öltöztem fel: hosszujjú polar pulóver és futódzseki. Hiába volt hideg, tiszta volt az égbolt és szikrázóan sütött a nap. Eredetileg 42 kilométert terveztem, de már féltávnál éreztem, hogy erősen izzadok. Úgy 27 kilométernél abbahagytam a futást, mert már nem volt jó a komfort érzetem és éreztem, hogy túlhevültem, erősen izzadtam és a pulzusom is nagyon megugrott. Amikor átöltöztem, a pólómból facsarni tudtam a vizet, annyit izzadtam. Ehhez képest az ivózsákomból alig fogyott víz, kb fél litert ittam. A magas pulzus egyértelműen a dehidratálódást jelezte. 

Azért veszélyes ez, mert a hidegben nem alakul ki olyan szomjúságérzet, mint nyáron, de ettől függetlenül, ha futás közben túlöltözik az ember, ugyanolyan sok vizet kiizzad, amit pótolni kéne. Ha ez nem történik meg, akkor ugyanúgy ki lehet száradni, mint nyáron. Ráadásul átizzadva a hidegben könnyen le lehet betegedni, ami hetekre is visszavetheti az edzésünket, hátráltatva a felkészülést. 



Tehát összefoglalva a téli futás szükséges és fontos a felkészülésben, de ez nem jelenti azt, hogy hidegben kéne futni, dacolva a tüdőgyulladással. Ha valaki nagyon nem bírja a hideget, akkor irány a futópad, de aki bírja az is nagyon figyeljen oda az öltözködésre és mindenki egyénileg tapasztalja ki, hogy milyen öltözékben fut. Fontos, hogy ne fázzunk közben, mert az a komfortérzetünket csökkenti, de a túlöltözés okozta dehidratáció tönkre teszi az edzésünket és fokozza a megbetegedés kockázatát. 






       
  
Szólj hozzá